JIKA PENYAKIT KENCING MANIS ADALAH KETURUNAN, BOLEHKAN IA DICEGAH?

| April 17, 2017 | 0 Comments

Penyakit kencing manis atau diabetes memang dijangka akan meningkat saban tahun. Tapi, masalahnya sekarang ni berlebih-lebih pula sebab dah melebihi jumlah jangkaan Kementerian Kesihatan Malaysia.

Kata Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, berdasarkan Tinjauan Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan (NHMS) 2015, kementerian menjangkakan satu daripada lima orang dewasa termasuk mereka berumur 18 tahun di Malaysia berdepan masalah diabetes menjelang 2020.

Bagaimanapun, jangkaan itu meleset walaupun ramalan mu itu benar belaka. Sebabnya dah terjadi 5 tahun lebih awal daripada jangkaan. Sekarang ni, 3.5 juta rakyat di negara ini menghidap penyakit diabetes. Menjadikan nisbahnya 1 dalam 5 orang. Betul kan, yang sepatutnya berlaku tahun 2020.

Yang jadi masalahnya, ramai yang tak sedar ada penyakit. Kira dia ni melawat senyap-senyap. Tanda-tanda awal memang tak ada atau mungkin ada tapi ingatkan sakit-sakit biasa ja. Jadi tak ramai yang buat pemeriksaan lanjut.

Last-last tahu biasa dah kena komplikasi. Sebab itu, semua orang yang berusia 40 tahun ke atas disarankan buat ujian saringan di klinik kesihatan. Atau kalau ada sejarah kencing manis, merokok atau hidup yang selalu stress, makan tak jaga, senaman jarang-jarang sekali lebih baik buat ujian lebih awal.

Sekarang ni umur 20 tahun pun dah ada penyakit kencing manis jenis 2. Jenis 2 ni sebab gaya hidup yang tak sihat.

Masalah Gaya Hidup Tak Sihat
Baru-baru ni semasa saya duduk berdepan dengan 2 wanita dan ada sembang-sembang lah sikit. Sorang, saya namakan A  dan B . Diorang pun baru berkenalan atas tren tu tapi cakap macam dah kenal lama. Saya tumpang menyampuk je.

Antara isi percakapan mereka ialah pasal pemakanan. Menurut A, di US lebih banyak makanan segera dan makanan yang berasaskan karbohidrat. Selain itu, gaya hidup dorang juga lebih banyak tekanan dan jarang bersenam.

Gaya hidup orang US sebenarnya hampir sama dengan orang Malaysia. Sebab tu A sangat terkejut bila B cakap dia pergi kerja 7km jalan kaki setiap hari.

Berbeza dengan orang Eropah yang lebih mengamalkan gaya hidup sihat. Kalau makan pun banyak salad dan buah-buahan. Si B ni siap ada penasihat makanan peribadi lagi.

Berbalik kepada penyakit kencing manis tadi. Penyakit ini memang berkait rapat dengan gaya hidup yang tak sihat.

-Pengambilan kalori lebih daripada yang dibakar.

-Pengambilan gula secara berlebihan

-Merokok atau terdedah kepada asap rokok dan pencemaran.

-Jarang bersenam

-Tekanan emosi dan fizikal berlebihan.

-Berat badan berlebihan atau obes.

Walaupun ada yang kata kencing manis ialah penyakit keturunan tapi ramai saintis yang tolak teori penyakit ini diwarisi kepada anak cucu.

Tapi mereka menerima teori yang keluarga tu ada gen yang cenderung untuk dapat penyakit kencing manis jika langkah pencegahan tak diambil.

Jadi, kalau mak ayah ada kencing manis, anak-anak kenalah jaga betul-betul pemakanannya, senamannya untuk elak kena kencing manis jugak. Bukannya redha ajelah sebab mak ayah aku ada kencing manis sambil setiap hari minum teh tarik.

Cadangan Suplemen Untuk Mencegah Kencing Manis:-

  1. Gum Arabic Al Manna

➨ Sumber prebiotik semulajadi yang membekalkan makanan kepada bakteria baik (probiotik) yang bertanggungjawab dalam membebaskan sisa najis, racun dan lemak berlebihan dari badan
➨ Gred : AAA
➨ Negara Pengeluar : Sudan (negara pengeluar terbesar di dunia iaitu 80% sumber al-manna dunia)
➨ Nama pokok : Acacia Gum yang tumbuh subur di Sudan Utara

AL-Manna / Gum Arabic tiada kesan sampingan dan ianya selamat untuk semua individu menggunakannya, cuma ada sesetengah individu yg ada alergik @ alahan seperti berasa kembung perut diperingkat awal penggunaan atau mengalami kegatalan atau kemerahan akibat alahan.

Sabda Rasulullah s.a.w

“Setiap penyakit pasti ada ubatnya,Jika ubat tepat pada penyakitnya maka ia akan sembuh dengan izin Allah Azza Wa Jallah”

(Hadis Riwayat Muslim 1/191)

Untuk tempahan atau konsultasi, boleh klik saja sini ya www.wasap.my/60182062336

"TERIMA KASIH KEPADA PENGUNJUNG YANG MENGHIDUPKAN PERKONGSIAN INI"

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Category: Kesihatan

Leave a Reply